Deset bran – Brána čtvrtá

Originální příspěvek na FB tady: Deset Bran – Brána čtvrtá

Deset bran – Brána čtvrtá

Bódhidharma nemá vousy

Deset slavných koánů, Deset bran na cestě k osvícení, Deset bran k pochopení zenu. Deset bran korejského Zenového Mistra Seung Sahna. Tentokráte brána čtvrtá:

Wakuan se zeptal:

„Proč nemá Bodhidharma vousy?“

(Bódhidharma, první patriarcha zenu, je tradičně zobrazován s plnovousem)

  • Jaká je původní, vlastní tvář Bódhidharmy?
  • Ptám se tě: „Proč nemá Bódhidharma vousy?“

Bódhidharma (Jap. zkr. Daruma) byl posledním indickým patriarchou zenu, který toto učení přinesl do Číny. Je legendární, asi nejvíce zobrazovanou zen-buddhistickou postavou, k níž se váže celá řada kóanů.

Seung Sahn ve svých dopisech ptá:

Proč nemá Bódhidharma vousy?

To je útočný kong-an. Zde je příklad: V jednom městě žije velmi slavný malíř, každý se od něj chce nechat portrétovat. Lidé jsou ochotni mu za to zaplatit spoustu peněz. „Prosím, namalujete mou tvář? Uděláte mi portrét?“

On tedy vaše tváře maluje, a když je hotov, je na světě váš portrét. Podívejte se! Žádné vlasy! Vypadám jako mnich! Jste velmi překvapeni. Proč nemám vlasy? Co uděláte? Už jste mu zaplatili velkou sumu peněz, a on je slavný malíř! Možná to má nějaký význam! Na co se ho zeptáte?

Tak může mít i Bódhidharma vousy. Proč se tedy zenový mistr Wakuan zeptal: „Proč Bódhidharma nemá vousy? Je to jak říkáme, útočný kong-an. Existuje mnoho druhů útočných kong-anů. Další z nich je například tento: Své tělo myjete ve sprše. Ale kde myjete svou mysl?Odkud vycházejí slunce, měsíc a hvězdy? To všechno jsou útočné kong-any. Takže se ptám znova: „Proč nemá Bódhidharma vousy?“

Povězte! Povězte!

Mumonův komentář:

Studium by mělo být opravdovým studiem, osvícení opravdovým osvícením. Měl bys potkat tohodle barbara tváří v tvář. Jakmile se ale začneš chlubit, že ho znáš, už jsi vedle a rozpolcen ve dví.

Verše Mumona:

Nediskutuj o svých snech

před bláznem.

Barbar bez vousů

zatemňuje jasno.

Bodhidharma, „západní barbar“, je vždy zobrazován s vousy. Koan by tedy měl znít spíše „proč Bodhidharma, který má vousy nemá vousy?“ Student zenu by Bodhidharmu měl potkat ne fyzicky, ale symbolicky: měl by se ztotožnit s tím co symbolizuje. Když pak bude mít vousy, bude je mít i Bodhidharma, když vousy mít nebude, nebude je mít ani on.

Cesta k osvícení je poseta zážitky, které mohou leckomu připadat zázračné, je ale třeba nenechat se zmást a nedat se připoutat ke zkušenostem a zážitkům, které jsou jen pouhými sny. Naznačit rozdíl mezi vousatým a bezvousým znamená sejít z pravé cesty. Slova, koncepce a jiné vynálezy rozumu jen zatemňují jasnou pravdu.

Jak připomíná Seung Sahn, tohle je typ útočného koánu. Mistr zkouší, jak si je student jist svou zkušeností a svou odpovědí. Jak se mistrovu výpadu bránit? Nejlepší obrana je přeci útok.

Při rozhovoru se mistr například ptá: „jakou barvu má stěna?“ „Bílou,“ odpoví žák. Mistr se ptá: „Je to skutečně tak?“ Jestliže třeba jen na okamžik student zaváhá, je ztracen. Jako v šermu. Je třeba zaútočit. Na otázku jestli je to tak je třeba odpovědět např. Otázkou „Máte hlad?“

Když se zeptáte dítěte, kolik je jedna plus dvě, odpoví „tři“. „Je to skutečně tak,“ zeptáte se, ale dítě nezaváhá a řekne, „ano je to tak.“ Věří si na 100%. Zkoušíte ho splést, ale ono si je jisté, „kdepak, jsou to tři, paní učitelka říkala, že…“ Dětská mysl se „nehýbá“, nedrží se slov nebo myšlení.

Když hodíte míč proti zdi, odrazí se a vrátí tím větší silou, čím prudčeji jste ho hodili. Když mistr vytáhne meč, musíte vy vytáhnout svůj. „Jakou barvu má zeď? Fuj, to je ale pitomá otázka, řeknete si a mistrovi řeknete: „Vždyť vy to víte.“ „Nevím“ odpoví mistr. „Ne? Pak vás tedy poučím: zeď je bílá.“

Střed fyzického, duchovního i energetického těla, hara, je pomyslným středem vyrovnaného, „vycentrovaného“, sebejistého člověka. Smyslem zenu není naučit se „sedět“ (resp. „naučit se sedět rovně“ pozn.mod.), ale naučit se vždycky naučit co je potřeba: třeba sedět. Účelem koanu není vyluštit hádanku, nalézt řešení zdánlivě nelogického problému a přehádat mistra, ale nalézt řešení svého života. Dostat se k „know how“ lidství. Sebejistý, vyrovnaný, klidný absolvent školy života, zenu, pak není otrokem svých žláz s vnitřní sekrecí a stereotypních (sociálních) programů, jako my ostatní. Každá další situace (nebo prohra) je další školou. Moudrosti i jistoty.

„Proč nemá Bodhidharma vousy?“

Odpověz!

Příspěvek vytvořen 111

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek